fredag 29 juli 2011

Utveckling

Förutom att vinka och klappa händerna (som hon kunnat ett bra tag nu) så kan Lo nu också..




Mata mamma & pappa. Ja det har hon kunnat ett tag nu. Finaste bjuder mig varje morgon på smulor från köksbordet. Mitt mamma♥ smälter!


♥ Kryper på knäna sina. Som hon lärde sig när vi var i England. Dock gör hon inte detta allt för ofta längre sen vi kom hem därför att vi inte har heltäckningsmatta (som typ alla i England har) och det inte verkar vidare skönt för hennes stackars små knän. Så hon varvar krypandet med att åla


♥ Peka på saker som hon tycker är intressanta och vill visa oss, eller på saker som hon vill ha. När hon gör detta säger hon samtidigt - Dä (Ja alltså Där, som ni nog fattar)


♥ Tog henne bara någon dag (några få tillfällen) att lära sig Give me five!


♥ När jag pekar på något och säger - kan mamma få den? (och så visar jag min handflata), ja då tar hon upp saker jag pekat på och läger den i min hand! Då säger jag alltid -tack! Om jag sedan ger henne saken säger jag alltid - varsågod! (detta tog inte, tro det eller ej, längre än någon dag för att få henne att förstå. wow)


♥ Hon älskar böcker. Och hon har blivit fantastiskt duktig på att bläddra i dem. Hennes absolut favorit syssla här hemma. Varje morgon när jag släpper ner henne på vardagsrums golvet så kryper hon direkt till sin Briobokvagn (Som vi nu kallar den) och tar fram någon bok som fångat hennes intresse. Sen sitter hon där, bläddrar, känner och pekar på de olika figurerna i böckerna, och ja självfallet säger hon då och då - Dä!


Förståelsen hennes är stor och hon förstår många ord nu. Tex: När man säger..

- Vill du ha vatten? Ja då tittar hon på vattenflaskan som står längst bort på köksbordet. Eller när man frågar vart bollen är så ser man hennes ögon vandra över hela vardagsrummet tills hon ser sin röda lilla boll (som hon inte bara vet namnet på utan också älskar att spela med, ja att rulla den fram och tillbaka emellan oss när vi sitter på golvet mitt emot varandra)

Säger jag, vart är pappa, ja då vänder hon på sitt huvud och tittar lyckligt på sin pappa.

Bara jag sträcker ut mina armar så vet hon att jag menar kom hit och kommer då krypandes mot mig (ja om hon inte ser någon intressant leksak på vägen det vill säga haha!)

Hon förstår verkligen ordet Nej nu. Dock gillar hon självfallet som alla andra barn/bebisar att testa mig ett par gånger först. Jag säger - Nej Lo. Hon tittar på mig och ler, sen rycker hon (tex) i sladdarna som jag sagt nej till. Jag säger då nej igen, och tar bort hennes händer från sladdarna. Då kollar hon på mig och sen på sladdarna innan hon tillslut kryper bort därifrån. Idag var hon tex på knapparna på vår data.




Så det var lite, finns så oändligt mycket mer att skriva om. Det känns liksom som om allt händer nu. Det går som sagt väldigt fort i utvecklingen. Hon lär sig något nytt för jämnan tycker jag. Så otroligt spännande att bevittna!

Ps: Hon har kommit in i någon period nu. Så hon är extra klängig (eller ett finare ord, mammakär) och vill nästan aldrig leka själv längre. Helst vill hon sitta i mitt knä.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar