tisdag 21 september 2010

Bvc besöket & promenad

Då har vi haft hembesök från Bvc. Vår barnsköterska var trevligare denna gång, och vi lär nog kanske inte byta trots allt. Hon började med att väga Lo som faktiskt hade gått upp över sin födelsevikt, 3720, så 100 gr över sin födelsevikt! Duktiga Lo. Då har ju all amning gjort någon nytta i alla fall! Sen så blev Lo's navel tvättad och ren (vilket hon inte gillade) , och så testade barnsköterskan hennes reflexer. Efter att Lo blivit kollad och vägd så slog vi oss ner i vardagsrummet och pratade, jag & Jonathan ställde en hel del frågor, bland annat om det här med napp och om magdroppar. Barnsköterskan gav oss också en hel del broschyrer om alkohol & amning samt en bok om (som jag tänkt börja läsa ikväll) barn. Ganska intressant det här med att dricka alkohol och amma. Tydligen så går de (Bvc) nu ut med att det inte är så farligt trots allt. Tydligen 1-2 glas i veckan är tillåtet och okej. Det som var problemet var att man kanske blir mer lättpåverkad och då inte har lika bra koll och kontroll över barnet och situationen. Intressant att höra, men jag har väldigt svårt att tro att jag skulle kunna njuta av ett glas rött vin när jag ammar min dotter. Det jag dock har tänkt är att pumpa ut bröstmjölk när Lo är några månader och frysa in. Då kan man tina upp mjölken och ge henne någon kväll då man är tex borta på middag och vill unna sig ett glas vin eller annat alkohol dryck. Som en vän också sa, så är man inte lika avslappnad när man dricker och har barnet med sig, man vet ju att man inte kan slappna av helt och go with the flow liksom.


Efter hembesöket så gick jag & älskling ut på en långpromenad i området, genom mysiga villa områden. En härlig höst promenad med den friska och kalla luften. Pappa drog mestadels omkring på barnvagnen och jag ägnade nästan hela promenaden åt att fota. Fotade, blommor, löv och diverse fint som vi gick förbi ;)


Ps:
Eftersom Lo har gått upp i vikt (över födelsevikten) så behöver jag inte längre väcka henne om nätterna för att amma! Dock satte barnsköterskan en gräns på ca 6 timmar, och som hon sa så lär ju Lo vakna någon gång på natten själv och kanske vilja ha mat. Men detta är glada nyheter, då kanske mamma (och pappa) kan få lite mer sömn i alla fall och det hurrar vi för!



0 kommentarer:

Skicka en kommentar