fredag 23 april 2010

Mvc

Hej!
Idag var vi ju på vårt 2a besök hos Mvc, hos vår barnmorska. Blir alltid så glad av att träffa henne, blir liksom mer lugn av att prata med henne. Dock den här gången fick jag hålla tillbaka tårarna då jag fick veta att jag är Rh negativ ( mitt blod ), vilket inte är något man vill ha när man är gravid ( endast 15 procent av befolkningen är Rh negativa) liksom. Men det är ju år 2010 och oftas klarar sig både mor & barn utan större komplikationer. Vår/min barnmorska ringde direkt till blodcentralen och hörde lite mer om mitt blod och fick sedan i uppdrag att ringa till Huddingesjukhus för att de ska testa mitt barns blod om den är Rh negativ som mig eller och den är Rh positiv. Om den är Rh-positiv måste jag få en spruta i vecka 29 som gör att mina antikroppar inte anfaller barnets blod och på så sätt stöter ut barnet från min kropp. Sen får man gå på regelbundna besök hos läkaren för att kolla upp hur allt går. Får provsvaret om ca 1-2 veckor och väntar lite nervös på om barnet är positivt eller negativt. Om vi ska ha fler barn i framtiden, måste man även testa barnets blod återigen.


Förutom dålig nyhet om att jag är Rh negativ så fick jag veta att mitt järnvärde har sjunkit från 147 till 122, och att jag blir tvungen att äta järntillskott. Barnmorskan undersökte mig och såg också att jag fått tillbaka min svamp infektion som tyvärr inte går att ta bort med receptfria medel & krämer, så ska ringa till min gynekolog speciallist och höra om hon vet vad vi ska ta oss till ( sist åt jag en jätte bra recept belagd stark medicin mot infektioner & svamp men den får man inte ta som gravid ) , fick dock en tid till att träffa drn hos mvc om ca 1 vecka.

Dagens positiva var dock att vi fick höra bebisens hjärta slå, och så hörde vi hur den rörde och sparkade omkring där inne. Barnmorskan blev lite förbryllad över hur vild bebisen var. Sprattlade och sparkade för fullt där inne så att man knappt kunde höra hjärtat..

Bebisens hjärtljud var 140 ( så mamma tror att du är en liten flicka som lurar där inne!) ♥



4 kommentarer:

Lalla sa...

Så du har ett unikt blod, häftigt ändå. Du skulle bli attraktiv som blodgivare! Jag hoppas verkligen att det kommer gå bra med pyret och det tror jag det kommer. Sjukvården är jätte bra idag som du skrev så man ska inte oroa sig för mycket. Aww så det kanske blir en liten flicka, gud va sött! Vilket kön det än blir kommer man älska det över allt annat. Skönt att ni fick höra pyrets hjärta, det är positivt!! PUSS

Rebecca sa...

Hej! Du behöver INTE oroa dig för att du är Rh-negativ, nuförtiden är det ingen fara alls! Min mamma är Rh-negativ och fick ta en spruta så var allt bra. Och det var på 80-talet. Vi har sån fantastiskt bra mödravård i Sverige, lita på den så blir allt bra.

Hoppas du får en bra helg!

Mamma Emma sa...

Hej, Rebecca!
Tack så mycket. Nej exakt, vi lever ju i 2010 och läkarvården brukar klara av sånt här galant. Jobbigt med sprutor dock, har en sådan fobi, men vad gör man inte för bebisen! <3

Trevlig helg!

Roya sa...

STOR KRAM!!!

Skicka en kommentar